Sabtu, 20 Oktober 2012

Mampukah Untuk Tersenyum Lagi ? 1

PROLOG


Awak kenapa awak pergi? Kenapa tinggalkan saya seorang diri? Awak dah janji, dah janji dengan saya yang awak akan bersama dengan saya sampai ke akhir hayat...” pilu hati tak siapa yang tahu. Kasih yang tersimpul rapi akhirnya terlerai kerana sudah sampai seruan Ilahi. Cinta yang di semai walau pada awalnya tiada keberkatan dari keluarga, bila sudah di restu lain pula jadinya..

            “Maha suci Tuhan. Kuatkanlah jiwa ku. Jadikanlah aku hamba-Mu yang kuat!” Pedih! Hanya itu ayat yang paling sesuai untuk aku gambarkan hati dan jiwa ku saat ini.

Itulah kehidupan aku, Nur Filza Iman. Setelah tunang tersayang aku pergi, aku terpaksa tangguhkan dahulu pembelajaran ku dalam bidang Akaun untuk semester terakhir Ijazahku di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) , Johor hanya kerana ingin melupakan segala yang telah berlaku dalam sekelip mata.

Bagai baru semalam aku berjumpa dengan Wafie dan bagai baru semalam aku merenung ke dalam matanya. Ada sesuatu yang ingin dia luahkan tapi apa? Aku tak dapat meneka.

            “Sayang. Lama tunggu? Sorry abang lambat sikit. Tadi dalam perjalanan tadi minyak tiba-tiba habis, abang singgahlah isi minyak kejap.” Tangan yang di hulur ku sambut dan ku cium tanda hormat. Aku bersahaja. Tanpa menunjukkan apa-apa riaksi. “Marah abang ye?” duganya.

            Jelingan maut ku berikan lantas satu cubitan hinggap di lengan sasa miliknya. “Bukanlah marah tapi saya risau. Masej pon tak, telefon saya pon jauh sekali. Rasanya taklah jauh sangat rumah tu dengan taman ni kan?” marahku. Tidak duduk diam Wafie apabila aku hadiahkannya cubitan paling sedap! Hahaha! Padan muka!

            “Lain kali ingat! Saya ni risaukan awak. Apa-apa hal cubalah bagi tahu. Susah sangat ke wahai Encik Izzat Wafie Zaid? Awak sukakan buat saya tertunggu-tunggu, melangok sana sini . memang saya ni...” tak sempat aku habiskan ayat dia sudah menekup mulut ku..

            “Wahai tuan puteri boleh tak kalau jangan nak membebel panjang lebar. Abang salah sikit je pun. Awak membebel macamlah saya ni umur 5 tahun. Mulut awak ni suka makan bontot ayam ek? Kalau dapat membebel tak ingat dunia!” baru dia lepaskan mulutku. Jeling lagi! Ah tak peduli. Ada aku kisah. “Ha jelinglah, jeling lagi. Karang juling abang tak bertanggungjawab tau!”

Kini semua itu tiada lagi. Anggaplah hanya bayangan yang hadir sekadar gurauan. 


KLIK untuk sambungan ---> Mampukah Untuk Tersenyum Lagi ? 2 

*****
SUDI-SUDI HANTARKAN COMMENT ANDA

Tiada ulasan: