Sabtu, 17 November 2012

sihatkan hero aku ya Allah..

Assalamualaikum..and very very good morning to all readers and stalkers.. [erk?? ade ke? haha pape jelah]

So aku just nak update blog aku ni pasal parent aku.. spesifik sket.. ayah aku..

doa kan HERO dunia akhirat aku ni cepat sembuh ya!

aku sedeh bila tengok dia sakit..buat itu ini semua terbantut..  [pilu hati]

dia masuk dekat sini....



sakit apa? sakit pinggang.. biasalah weyh.. dulu waktu muda-muda kerja berat and tunjuk power.. ahaks! ayah aku memang power pon.. ngeh2!

dia sakit pinggang atau name saintinfiknya SLIP DISC .. 

banyak sebab terjadinya penyakit ni.. bukan setakat ayah aku je kena.. mama pon penah kena.. ayah setahu aku dah kena banyak kali.. 

aku dengar csra yang terakhir merawatnya adalah masukkan besi ke hape ntah..but bende ni bukan menjamin esok lusa akan terus elok.. sometimes dia sakit jugak... 

ni sebab-sebab jadinya benda ni..references : 

  • bending awkwardly
  • jobs that involve heavy or awkward lifting
  • jobs that involve lots of sitting, particularly driving
  • smoking
  • being overweight
  • weight-bearing sports, such as weight lifting
  • a traumatic injury to your back, such as a fall or car accident

references kedua : 

Faktor Risiko
• Usia, masalah slipped disc lebih biasa berlaku di usia pertengahan. Bagaimanapun, ia jarang terjadi selepas seseorang mencecah umur 60
• Berat badan berlebihan memberikan tekanan berlebihan ke atas disc bahagian belakang bawah
• Diabetes boleh mengurangkan oksigen dalam darah, menjadikan spina disc lebih rentan terhadap penyakit dan masalah kegelinciran
• Kajian mendapati lebih banyak kejadian slipped disc di kalangan individu yang bekerja dalam bidang tugas yang memerlukan fizikal seperti berladang, buruh kasar, pembungkusan makanan, kerja kuari, trak, gudang dan pembalakan.
• Mengangkat secara berulang, menarik dan menolak, membongkok ke sisi, berpusing, duduk atau berdiri dalam satu posisi yang salah untuk jangka waktu yang panjang merupakan antara aktiviti kerja yang meningkatkan risiko slipped disc.

Komplikasi
• Sakit yang semakin kuat, kebas atau lemah yang merebak sama ada pada sebelah kaki atau kedua-duanya sekali.
• Disfungsi usus atau pundi kencing termasuk inkontinens/kebocoran kencing atau sukar membuang air kecil sekalipun pundi kencing penuh terisi.
• Hilang sensasi atau deria rasa secara berterusan di kawasan atau daging pada bahagian antara rusuk dengan tulang pinggul termasuklah paha sebelah dalam, belakang kaki dan sekitar rektum/usus akhir.
• Tidak dapat bergerak/lumpuh.
• Lemah tenaga batin di kalangan lelaki.

Tiada ulasan: