Jumaat, 22 Jun 2012

hari ini.. suatu hari..impianku..


semua orang ada cite-cite kan.
aku pon ada !
orang cakap kelulusan diploma taraf kerani je..
waaaa keciknye hati,..
belajarpenat-penat last-last dapat jadi kerani je?
sadessss sangat-sangat weyh...
lepasan degree pon x le nak jadi akuntan lagi?
wahhhhh lagi sadesssss..

look . aku bukan nak grade terus masuk-masuk company title sebagai akauntan..
adusss tesasar jauh tu.. 
aku tahu semua kerja kena start dari bawah..
aku plak bukannya nak kejar sangat taraf akauntan tu..
asal gaji aku cukop untuk beli sebijik kereta & simpan untuk kawen dah la..
maksud aku beli kereta tu bukan la beli setonggok kereta tu cash..
amboi melampau betul..
buatlah loan.. apa da ...tak sanggup duet habis mcam tu je..

nak story sket..
cerita benar..kisah ayah aku..
aku sangat-sangat bangga dengan kejayaan / tahap pencapaian ayah aku sekarang..
who knows kan Allah punya perancangan...
ayah aku starting bekerja di sebuah pasar sahaja..
dengan berkat & usaha mahu mengubah hidup.. 
banyak pekerjaan yang ayah aku try.. termasuklah jual burger dan laen-laen..(ni cite waktu bujang)
lepas je die ngan mama aku declare.. dengan niat 1 untuk mengubah hidop & meminang anak dara orang (mama aku le tu).. die ingin cuba mencari kerja di Shah Alam ..
kerana? pada masa itu kilang PROTON baru berapa tahun beroperasi & memerlukan tenaga kerja..
masa tu mama aku hanya ada RM50 je untuk di gunakan sampai tarikh dapat gaji (lagi 2 minggu)
mama aku devide dua duet tu.. 
mama aku RM25 & ayah aku RM25..
ayah aku hanya bawak RM25 tu g ke Shah Alam untuk mencari kerja.. alhamdulillah rezeki berpihak pada dia..
ayah dapat kerja dengan permulaan gaji RM3++...
ayah ganti balek duet mama tu..
oke sejarah cinta dorang tak payah la aku cerita kat sini.
terlalu lah sweet untuk aku cerita..

dengan kesabaran.. ayah naek satu persatu tangga untuk sampai ke tahap hari ini.
walopon di maki & dibodohkan..
dengan niat ingin memberi anak & isteri makan duet halal..
ayah masih gagah untuk mencari rezeki di kilang PROTON..
dan kini sebagai seorang...
v
v
v
v
Engineer ..
Alhamdulillah thanks to Allah..
kerana tidak putus-putus memberikan kami rezeki..

so..
kat sini ceritanya sekadar ingin berkongsi..
biar kita kerja bermula dari bawah..
barulah penuh ilmu & pengalaman di dada..
susah senang ingat Allah sentiasa bersama..
so.. nampak dah rezeki ada dimana-mana sahaja.

jika kau ada beberapa jenis gulung ijazah diploma ke hape..
kalo dah tertulis rezeki kau belum tiba lagi..
ingat! jangan lupa berusaha..
kalo x usaha.. mimpi la..

insyaAllah..

note : ayahkuheroku


Tiada ulasan: