Isnin, 16 April 2012

Menu 5 : Ayam Masak Tomato style aku =)

Manu 5 : Ayam Masak Tomato (1 ekor ayam) ...
-----> style aku <-----

BAHAN-BAHAN :

2 biji bawang besar (di kisar)

5 biji bawang putih (di kisar)

2 batang serai ( di kisar)

cili kering ( aku boh 1 tapawe bekas lutsinar tu)(dikisar jugak)

halia besar tapak tangan

halia ( aku x ingat la besar mana)


---> di tumis <---

2 biji bawang kecik ( di racik)

halia besar ibu jari ( di racik)

3 biji bawang putih (di racik)

kulit kayu manis dalam 1 batang

1 bunga lawa

santan

tomato / cili sos tomato (aku guna jenama life)

GULA


CARA-CARA :

before tu ayam tu korang goreng tapi jangan terlampau garing taw

1] tumis bahan2 tumis

2] bila barang-barang tumis tu da kekuningan , masukkan bahan-bahan yang di kisar

3] bila dah terbit minyak masukkan santan

4] pastu da sebati tu korang masukkan tomato / cili sos ikot sesedap hati korang
(aku guna cili sos je senang)

5] masokkan garam .. law x salah aku tadi aku masok 1 sudu (ikot sesadap korang la akn)

6] pastu masukkan 1 sudu kfc haha yang warna putih tu SERBUK PENYEDAP (ajinamoto)

7] ooo lupe GULA pon korang kene masokkan 4 sudu besar

8] pastu korang rasa sedap ke x.. haha

9] da terbit minyak masokkan ayam yang korang da goreng tadi..

10] pastu siap la aku rasa ! haha =p


* RESEPI DARI MAMA aku..
* & DIPRAKTIKKAN OLEH AKU

=)

Tiada ulasan: