Jumaat, 4 Januari 2013

Mampukah Untuk Tersenujm Lagi ? 10


Motosikal Kawasaki Ninja 650r bewarna hitam meluncur laju. Menuju ke port yang menjadi tempat Red Black berlatih. Red Black suatu masa dahulu yang di ketuai oleh Iman dan Hacks adalah kumpulan drumer yang di geruni.

 Ya, mereka sangat aktif dalam bermain drum dan ‘bettle of the drum’ jugak selalu mereka memenangi tempat pertama. Game seperti ini tidak sepopular geng-geng shufle, skate board dan yang seangkatan dengannya.

Banggunan usang di hadapan di renung. Dari atas motosikal Kawasaki Ninja miliknya dan masih tidak menanggalkan helmet, Hacks memerhatikan sekeliling banggunan itu. Ya, jika orang tidak tahu, mesti mereka ingat banggunan di hadapannya ini hanya banggunan buruk. Tapi apa yang ada di dalamnya tidak tepat sama sekali dengan jangkaan awal.

Warna yang sudah luntur dan di penuhi dengan akar-akar pokok yang sudah mula melingkari banggunan di hadapannya itu.  Tinggal berapa tahun sahaja lagi, dah boleh jadikan lokasi penggambaran filem-filem mistik. Dia menggeleng-gelengkan kepala dua tiga kali.

Helmet di buka. Enjin motosikalnya di matikan. Terkeluar keluhan halus dari pernafasan. Hish..apalah nak jadi.. langkah di atur menuju ke pintu masuk banggunan usang itu.

Bunyi hiruk pikuk hasilan dari ketukan-ketukan drum di sekeliling membingitkan telinga. Hacks yang sudah lama tidak terdedah dengan bunyi bising seperti ini mula berasa rimas.

Kehadirannya langsung tidak di sedari dan di ambil peduli. Nampak sangat ahli-ahli Red Black sudah melupakan dia. Eh touching pulak kau ni Hacks. Atau mereka ambil ‘barang’? macam mana boleh gerak semua drum set dalam satu masa yang sama? Hairan ni hairan.

Di toleh kanan di toleh kiri. Aku mencari kalau-kalau ada barang yang boleh aku hentak bagi dia orang sedar kedatangan aku. Ada ke patut aku tidak di layan. Pernah rasa terkontang-kanting tak? Ha, macam tulah yang aku rasa sekarang ni. Huh!


BANG ! ! !
tin besar di tepi kaki di tendang sekuat hati. Puas kau! Geram aku.

Suasana yang riuh bertukar senyap secara tiba-tiba.

“Hoi ! ! !” lelaki gemuk yang sedang duduk mengangkat kaki sebelah itu menengking.

Amboi, cantik betul bahasa kau! Tak apa, tak apa benda boleh bawa berbincang. Hehehe..

“Lu siapa?”

“Lu  siapa?” aku patahkan balik pertanyaan itu kepada si gemuk tu. Ish! Dah la gemuk , pakai baju tak cukup kain pulak tu. Seluar pendek. Ish ! kalau betis tu lawa tak apa la jugak, ni berlemak sana sini. Ketiak hitam. Bikin selera aku putus je nak makan.

“Lu langsi sama wa a..! Wa Cheng! Lu siapa masuk sini mau bikin kecoh, cicak?”

Lebih pulak gemuk seorang ni. Panggil cicak. Apa aku keding sangat ke? Bahalol betul! Rileks Hacks. Kita kene rileks ni. Jangan cepat melatah.

“Wa datang sini, wa nak tengok Red Black! Ada masalah?”

“Waaaaa..lu siapa mau ushar wa punya budak?”

“Wa siapa lu tak payah nak kecoh. Wa nak tengok siapa yang angkat ini Red Black. Main ‘barang’ pulak.”

Nampak gaya aku kena siap sedia ni. Budak-budak tu dah mula nak angkat barang-barang nak hentak aku.

“Rileks bro.. wa datang sini bukan mau cari gaduh. Wa Cuma nak jumpa dengan lu punya leader saja.”

“Wa.. diorang punya leader. Apa masalah lu? Wa bagi dia orang main ‘barang’ pon apa masalah lu?” 

Sengihan yang aku pamirkan memang aku sengajakan. Biar panas hati si gemuk ni. “Lu jangan bikin masalah la cicak !”

“Apa yang wa buat?” sambil membuat kening double jerk. “ Wa tara buat apa-apa ma.. apa pasal lu panas?”

“Kasi hentam sama dia!” jerit Cheng. The Red Black sudah tidak mengenali dirinya? Apa dah jadi ni?
Hacks di kepung oleh Red Black. Cahaya yang suram menyukarkan untuk mereka mengecam siapa lelaki yang berani mengacau aktiviti-aktiviti harian mereka.

“Apa pasal lu tengok saja? Hentam la!”

Ketika mereka mahu membelasah Hacks, salah seorang dari Red Black bersuara.

“Woi. Kejap-kejap!” sambil dia menjerit dia perhatikan susuk tubuh di hadapannya itu. Dengan sedikit bantuan cahaya dari luar, dia kenal di hadapannya siapa.

“Apa pasal lu berenti? Lu leader ke wa leader?”

“Kejap Cheng!” lelaki itu masih cuba mengecam susuk tubuh yang ingin di serang itu.

“Kau, Hacks kan?” Red Black yang lain bila mendengar lelaki tadi menyebut’ Hacks’ terus mereka menurunkan barang-barang yang telah di angkat dan hanya tinggal masa nak hentak lelaki di hadapannya itu.

Aku hanya tersenyum sinis. Baru nak perasan ke? Huh! Langkah aku atur dan aku tinggalkan mereka dengan kebingungan.

 bersambung.....
[sokongan dan comment amat diperlukan bagi membantu meningkatkan kualiti cerita =) ]

Tiada ulasan: